lördag 31 oktober 2015

Foto i raw




Innan när jag fotade använde jag mig bara av jpg. Men sedan blev jag nyfiken på att fota i raw. Jag fick lite tips av min fina svägerska att jag kunde ha en inställning på kameran som var i både jpg och raw. Då kunde jag prova på hur det var men ändå ha kvar de säkra korten. Nu har jag bara använt mina raw foton. Jag frågade min svägerska Maria hur hon hade gjort. Hon tyckte att använde jag bara raw fotona var det bara att skippa jpg. Så nu har jag vågat detta. De här fotona har jag bara fotat i raw.  Livlinan är klippt och jag ska bara fota i raw.




Det är skoj med att redigera alla dessa foto. Visst det tar lite tid men det är väldigt skoj.

Tack alla fina där ute för era kommentarer i mitt inlägg om kärlek.

En helg som inte är inbokad. Har redan städat så det är mycket tid till annat. Eventuellt ska vi klippa vårt plommonträd. Det är fortfarande så milt så jag hoppas det funkar att klippa det nu. 

Ha en fin lördag 

Kram Pernilla

5 kommentarer:

  1. Man måste testa sig fram, själv har jag typ inget kunnande och nu i mörker tider blir ju korten väldigt annorlunda men men
    Vad skönt med en obokad helg, jag skall spendera em i ishallen

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Åh så spännande... Har funderat på detsamma, men än inte testar! Vackra bilder du bjuder på!!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så häftigt! Ja, det där är mitt nästa steg. Fotograferar helt manuellt men har inte vågat mig på raw än... Tack för inspirationen och fin helg , Kram

    SvaraRadera
  4. spännande det där... egentligen är ju inte själva fotandet i raw så krångligt, mer själva redigeringen. Vad använder du för program?
    Ha en fin fortsättning på helegn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder fotoshop Raw. När jag redigerat i Raw gör jag sista touchen i fotoshopen. Riktigt kul är det. Visst det tar lite längre tid men det är det värt.

      Radera