måndag 19 oktober 2015

En favorittröja



Jag tvättade den här ylletröjan i 30 grader. Det stod så i tvättrådet. När tröjan kom ut ur tvättmaskinen var den helt hopfiltad och ihopkrymt. Den luddade också grymt. Jag försökte dra i tröjan men den blev inte så bra. Jag la den i garderoben och kände att den får nog kastas.




Sedan när vi hade kalas för ett tag sedan kom vi till att prata om min tröja som hade krymt. Min svägerska kom med tipset att jag kunde tvätta om den i ett ylle handtvättprogram. Detta testade jag i går. 




När jag tog ut tröjan ur maskinen var den inte hopfiltad längre. Jag blev helt förundrad. Den luddade fortfarande mycket. Men det kan jag plocka bort. Jag ser fram emot när den torkar så jag kan prova och se om den är bra igen.




Det kändes lite som hokus pokus. Fast det är på riktigt. Tack till min fina svägerska för tipset. Tur att jag inte slängde tröjan. 

Måndag och ny vecka. 

Hoppas alla som kikar in får en bra start på veckan.

Kram Pernilla

8 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte slängde den! Hoppas den blev bra så du kan använda den igen. Önskar dig med en bra start på veckan. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du inte slängde den. Ylle är ett fantastiskt material och det bästa med den enligt mig är att den självrengör sig om man hänger ut den och det är lite fuktig luft ute;)

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. märkligt... men vilken tur, trist hade det ju varit annars!

    SvaraRadera
  4. Men sån tur att din tröja gick att rädda. Gillade detaljerna på den, Kram

    SvaraRadera
  5. Men åh, vilket fantastiskt tips! Jag har förlorat några älskade plagg som genom åren gömt sig i annan tvätt och åkt in i tvättmaskinen av misstag. Grattis:)!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  6. Låter skumt ;-) men såklart kanon bra....

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Hm...det där kan vara något att testa!
    Jag har gjort samma sak nyligen med en helt ny tröja.
    Tänkte sy om den till min systerdotter men jag tror jag testar det där först.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Annars kan du reklamera den hos odd Molly , jag gjorde det med en två år gammal tröja som fällde den gröna färgen som gjorde att det vita i den blev mintgrönt trots att jag tvättade enögt tvättråd, jag fick beställa en ny !

    SvaraRadera